Pāriet uz galveno saturu
audemus
  • Sākums
  • Par mani
  • Indivīdiem
    • Psihologa konsultācija
    • Individuāls stresa vadības treniņš
  • Blogs
  • 30 minūšu vebināri
  • Atsauksmes
  • Kontakti

Par kļūdām un drošību

18. jūn. 2025, Nav komentāru
Uzreiz vērsim pie ragiem: kļūdas. Kā mēs tiekam galā ar kļūdām – tas parāda, kas notiek ar psiholoģisko drošību te, pie mums. (Tas nav vienīgais, bet viens no būtiskākajiem kritērijiem).



Ideālā gadījumā kļūdījies kolēģis saņem atbalstu. Lai ar kļūdu tiktu galā, lai kļūdas neatkārtojas, lai kolēģis justos (joprojām) pieņemts un iederīgs.

Vai varam pieņemt, ka kļūdas rodas nepietiekama atbalsta dēļ? Es sliektos piekrist (lai arī zinu, ka steiga, nogurums, nezināšana, paviršība ir iemesli, kurus mēs mēdzam saukt kā pirmos).

Bet ir vērts kļūdas iemeslu pameklēt ārpus kļūdu pieļāvušā cilvēka. Vai vienkārši pārformulēt: nevis noteiktais cilvēks pieļāva kļūdu (un viņš tagad ir vienīgā problēma), bet kļūda ir notikusi šeit, pie mums, mūsu uzņēmumā, mūsu organizācijā.

Dīvainā veidā tas var palīdzēt arī tad, ja kļūda ir tikai un vienīgi cilvēka paša vaina.

Mēs varam pieņemt, ka cilvēks bija slinks, izlaists, neuzmanīgs, stulbs, nolaidīgs, vēlreiz slinks. Un tad uzdot sev jautājumu: kā tas nākas, ka mūsu organizācijā notiek slinkums, izlaidība, neuzmanība, stulbums, nolaidība un vēlreiz slinkums?

Kāpēc es vispār tagad par to rakstu?

Man ir nācies strādāt ar savām kļūdām ilgi un pamatīgi. Un diemžēl apstākļos, kad kļūda ir tiešām manējā, ne sistēmas, ne organizācijas, bet manējā. Sajūta tāpat jau ir pretīga, un šādās reizēs īsti nesokas arī iemesla meklēšanu ārpus cilvēka.

Vai arī tomēr?

Labākais, līdz kam esmu nonākusi, ir radīt (jaunu) sistēmu, kurā šai kļūdas būs grūti atkārtoties.  Bet pašu kļūdu pieņemt ar mieru. Pieņemt kļūdu ar mieru: tā parādīja manu ievainojamību. Kā baltais hakeris: mazliet paplosīja un palaida vaļā. Pamatjautājums paliek: kas palīdzēja man kļūdīties.

Prasiet to arī saviem darbiniekiem. “Kas mūsu organizācijā tev palīdzēja kļūdīties?”

Kā augt un izaugt

13. jūn. 2025, Nav komentāru
Bija vēl tāds gadījums. Uznāca laiks, kad man nācās mācīties daudz un steidzami. Nu tā, līdz niknumam. Es pierakstu visu kladītē, vakaros pārskatu, citreiz arī vēl nākamajā rītā.



Bet galvā putra. Un niknums uz sevi. Tomēr niknuma vietā pēkšņi tāds kā kauns. Ne par to, ka netieku galā. Par to, ka aizmirsu pamatu pamatus.

Žanam Piažē, ģeniālam 20. gadsimta psihologam, pieder doma par tuvāko attīstības zonu. Patiesā izaugsme notiek tuvākajā attīstības zonā. Jā, tā nav komforta zona. No komforta jāiziet laukā, bet tikai solīti. Tuvu komfortam: tuvākajā attīstības zonā.

Man patīk mācīties! Patiešām! Brīžiem tas grūti padodas: tūlīt atzīšos arī, kāpēc.

Katru jaunu informāciju man vajag “sakošļāt” vismaz trīs reizes. Goda vārds, es grāmatas lasu trīs reizes (un izkonspektēju to, kas uzrunā). Profesionālo vajadzību tekstiem un ziņām es apzināti ieplānoju trīs mācīšanās reizes. Tātad, pa īstam es izaugu jaunajā zināšanā tad, kad tā zināšana jau ir atpazīstama jeb –  tuvu komfortam. (Priecājos par tiem, kam pietiek ar divām reizēm, un otrajā reize jau ir komforts. Priecājos, bet nespēju šādi, man VAJAG trīs).

Komfortam jābūt tepat, viegli atkal sasniedzamam, pieejamam un izmantojamam, tiklīdz to vajag! Nevis iegāzt cilvēku neizsmeļamā jauno zināšanu bezdibenī, bet ļaut palikt tepat blakus. Divi soļi uz priekšu, viens atpakaļ: tas varētu būt visātrākais no ātrumiem.

Tā ir labā vai sliktā ziņa?

Es gadu gadiem esmu pati sevi mocījusi ar mēģinājumu saprast: ja darba devējs sūta darbinieku mācīties, kā var zināt, ka nauda par mācībām nav tērēta veltīgi.

Tagad zinu vienu no atbildēm: ja darbinieks varēja iziet no komforta zonas, bet palikt tuvākās attīstības zonā, cerības ir gana augstas.

Kā uzrakstīt labus noteikumus, 3. daļa (pēdējā)

10. jūn. 2025, Nav komentāru
Protams, vēl vienkāršāk ir radīt tādus noteikumus, kuriem cilvēki piekrīt un kurus labprātīgi pilda. Kā uzrakstīt labus noteikumus?


Vispirms: ikvieni noteikumi ir radīti, lai risinātu kādu problēmu. Un tūlīt šo tēzi pati arī apgāzīšu: nē, ne visi noteikumi ir radīti, lai risinātu kādu problēmu.


Dažkārt noteikumu mērķis ir vienkāršs: tie ir vajadzīgi. Tāpēc, ka priekšnieks prasa vai PVD vai auditors. Ir skaidrs, ka tie jāuzraksta, jāliek mapītē un jāceļ galdā, kad atnāk pārbaude. Tādus noteikumus patiešām visvieglāk ir uzrakstīt, paturot prātā mērķi: lai kaut kas būtu tajā mapītē. (Es nenosodu šādus gadījumus: dažkārt mēs radām papīrus, jo tā ir vienkārši jādara, mīļā miera labad).
Bet biežāk noteikumus rada, lai kaut ko risinātu. Ir problēma, ir mērķis, ir noteikumi, kas spēj problēmu atrisināt (un ir plāns, kā noteikumus ieviest dzīvē). Tā ir laba domāšanas ķēdīte.


Tas darbojas tikpat labi gan valsts (un pat starptautiskajā) līmenī, gan ģimenē un pat personīgajos ieradumos. Nu, kaut vai beidzot ieviešot ieradumu no rītiem / vakaros vingrot. Katrs ezis zina: ar pliku apņemšanos tālu neaizskriesi. Ir vajadzīga sistēma. Citā vārdā: noteikumi.


Tāpēc strīda karstumā vienmēr ir vērts vēl un vēl pavaicāt sev un visai komandai: kādu problēmu mēs tagad risinām? Vai, alternatīvi: kāds ir mūsu mērķis.


Tālāk mēs domājam, kas palīdz mērķi sasniegt. Un papildus: kādas jaunas problēmas radīsim, šo problēmu atrisinot. Ja vienlaikus spēsim paredzēt mehānismus, kā atrisināt arī šīs jaunās potenciālās problēmas, mūsu noteikumi būs teju ideāli. Bet jāatceras vēl viena lieta, par to jau runājam: darām tā, lai noteikumu ievērošana ir pēc iespējas vienkāršāka, bet noteikumu neievērošana ir sarežģīta un nepatīkama. Un visbeidzot (bet tas ir vissvarīgākais): izdomājam, kā panākt to, ka noteikumu adresāts tos gluži vienkārši saprot un pārzina.


Lūk, veidojas šāda čekliste:
- kādu mērķi cenšamies sasniegt / kādu problēmu risināt;
- ar kādām metodēm šo risinājumu ir iespējams sasniegt;
- kādas jaunas problēmas mēs, iespējams, radīsim, un kā tiksim ar tām galā;
- kā panāksim to, lai noteikumu adresāts tos saprot un pārzina;
- kā panāksim to, ka noteikumu ievērošana ir viegla un izdevīga, bet neievērošana ir sarežģīta un nepatīkama.


Čekliste noteikti nav ideāla. Tā vienkārši ir gana laba.


Kā uzrakstīt labus noteikumus, 2. daļa

6. jūn. 2025, Nav komentāru
Tātad, domājam, kā panākt, lai pareizi rīkoties būtu viegli, bet nepareizi – grūti. Nu, piemēram, kā teju klasiskajā piemērā par saldumu neēšanu: aiznes tos uz citu istabu. Nepalīdz, labi, ieliec tos skapjaugšā, lai būtu jāpakāpjas uz beņķa. Vēl nelīdz, labi, ieslēdz skapī un atslēgu kādam atdod.


Bet ja tomēr esi pieķēris darbinieku pārkāpjam noteikumus, ko nu?


Katru darbu vai nedarbu mēs varam pastiprināt (atbalstīt) vai vājināt. Vienlaikus: katrs nesodīts noteikumus pārkāpums faktiski ir pozitīvs pastiprinājums, tas iemāca un mudina šo darbību atkārtot. Ja pārkāpums nav sodīts, tam ir tendence pārtapt par jaunu uzvedības paraugu (sods gan ne vienmēr ir sods – dažkārt pietiek pat ar vienkāršu uzmanības pievēršanu nodarījumam).


Ko darīt, ja redzu pārkāpumu? Ir nopietni gadījumi, kad runa ir par sodiem, atlaišanām un policijas iesaisti. Bet parastajā ikdienā biežākais veiksmīgais risinājums ir vienkārši palūgt, atgādināt un mudināt. Laipni, vienkārši, bez morāles lasīšanas palūgt izdarīt pareizo darbību (alternatīvi: izbeigt darīt nepareizo, bet iedarbīgāk vienmēr ir pateikt, ko darīt, nevis, ko nedarīt).


Ja vajag, atkārtot lūgumu. Neiesaistīties diskusijās, neizdomāt argumentus. Atkārtot savu lūgumu. Lūdzu, brauc ar atļauto ātrumu! Lūdzu, uzvelc ķiveri! Lūdzu, pārliec kafijas tasi uz cita galda! Lūdzu, runā klusākā balsī! Un tā vēl tūkstošos variantu.


Atzīšos, tālāko nočiepu no tās savas mīļākās grāmatas par pusaudžu audzināšanu. Viens paņēmiens ir universāls: atdalīt konkrētu situāciju no morāles lasīšanas. Tātad, šobrīd mēs panākam, lai darbinieks paņem savu kafijas krūzi nost no tā galda, uz kura stāv vērtīga un trausla aparatūra. Vai uzvelk ķiveri. Viss. Ja gribam, varam ienākt pēc desmit minūtēm, pārbaudīt, vai noteikums joprojām ir ievērots. Ja ir problēmas, rīkojamies atkal tāpat: mierīgi, vienkārši palūdzam.


Un tad atrodam brīdi, noteikti vēlāk. Un tad ir tā īsā saruna: atgādinām, kādi noteikumi pastāv. Pasakām, ka tie joprojām ir spēkā. Noteikumi ir šādi, tie joprojām ir spēkā, un man ir svarīgi, lai tu tos pildi. Šeit saruna beidzas.


(Būs vēl)

Kā uzrakstīt labus noteikumus, 1. daļa

5. jūn. 2025, Nav komentāru
Šī ir atgriešanās pie saknēm. (“Iepriekšējā dzīvē” es biju juriste).

Raksts ir par to, kā radīt labus normatīvus (noteikumus, instrukcijas, priekšrakstus). Izsmeļošs šis raksts noteikti nav – ir gana daudz gana biezu grāmatu par šo tēmu.


Vai noteikumi var rasties šādā ceļā: “Es esmu priekšnieks, un es nosaku kārtību, kā mums tagad darbā būs jāuzvedas”? Jā, noteikti, tā var darīt. Vai šie noteikumi “strādās”? Varbūt. Dažkārt strādās, dažkārt nē.

Bet itin bieži notiek tā: cilvēki atrod veidus, kā apiet priekšrakstus, pa klusam šmaucas, piecreiz uzdod vienu un to pašu jautājumu, atkal un atkal nesaprot / negrib saprast, un galu galā vispār uzspļauj un demonstratīvi atsakās pildīt noteikto.

Ko lai tad ķer un grābj?

Noteikumu ievērošana būs vienkārša, ja ievērot noteikumus būs vienkārši un ērti, bet vienlaikus neievērot noteikumus būs neērti un sarežģīti.

Šīs divas sastāvdaļas var maisīt dažādās kombinācijās. Svarīgi: jo mazāk noteikumu ievērošana ir atkarīga no gribas piepūles, jo lielāka varbūtība, ka viss ies, kā pa sviestu.
Jā, var ķerties arī pie citām izjūtām (motivācijas, kauna, komandas gara), bet visur, kur var izmantot vienkāršu slinkumiņu, ir vērts to paturēt prātā kā svarīgu izvēli.

(Būs vēl)


Apdzisušais

22. maijs 2025, Nav komentāru
Ne vienmēr nogurušais izdeg. Dažkārt, gluži otrādi, nodziest. Uguntiņa pazūd un nav.

Viss potenciāls, visa enerģija ir tepat – ņem, izmanto, dari, radi. Bet nedeg. Vairs nedeg. Kā aizdedzināt?

lapsa_dumos.jpg

Kas ir mans spēks?

3. maijs 2025, Nav komentāru
Reiz, pat diezgan nesen, man bija “jāielec” mācību vadīšanā, aizvietojot kolēģi. Tēma ir zināma tikai pavirši, jāsagatavojas pāris dienās. Un jānovada mācības visas dienas garumā.



Pirmā doma, piekrītot, ir šoks. Es taču neko nemācēšu, neko nezināšu, apjukšu, un kāda gan jēga?!?

Paldies mīļai draudzenei Ivetai: tavs citāts tagad man pielikts pie sienas! “Viņiem (mācību dalībniekiem) taču neinteresē, ko tu nezini, viņiem interesē, ko tu zini!”

Dienu vēlāk izlasīju brīnišķīgu rakstu “Why Talented People Don’t Use Their Strengths” (“Kāpēc talantīgi cilvēki nelieto savus talantus / savu spēku”). (Whitney Johnson, raksts atrodams iekš Harvard Business Review). Bija mazliet gan par mani, gan arī par daudziem jo daudziem, ko pazīstu.

Jā, šis efekts pastāv: tas, ko zinām mēs paši, mums šķiet pašsaprotams (nekas īpašs). Kurš gan gribēs to mācīties un vēl par to maksāt naudu?

Savu spēku ir vieglāk redzēt, kad to ierauga arī citi.

Tāpēc man patīk šis jautājums: “kas no tā, ko zinu, spēju un māku es, ir vērtīgs TEV?”

Pelnrušķīte

24. apr. 2025, Nav komentāru
Mēs neesam pilnībā savas dzīves noteicēji. Citi cilvēki mūsu dzīvi ietekmē daudz vairāk, nekā ikdienā spējam pamanīt.



Vecāki, skolotāji, ģimene, draugi, kolēģi, kaimiņi, ikviens garāmgājējs var būt nozīmīgs kādā zīmīgā situācijā. Nozīmīgs pozitīvi vai negatīvi, labvēlīgi vai nelabvēlīgi.

Arī mums pašiem ir ietekme. Mēs spējam iestāstīt citiem kaut ko tādu, kas viņiem uzaudzē spārnus. Un mēs spējam citus iestumt dubļos.

Šis spēks ir kas tāds, ko labāk lietot uzmanīgi.

Nesen noskatījos kādu no daudzajām filmām par Pelnrušķīti un tikai tagad apjēdzu: Pelnrušķīte dzīvoja savā mājā. Savā mājā. Viņa bija šīs mājas saimniece un mantiniece. Ļaunā pamāte ar meitām – tās bija svešinieces.

Bet pamāte soli pa solim, vārdu pa vārdam spēja iestāstīt meitenei, ka viņa ir kalpone, ne saimniece. Kalpone pati savās mājās, kalpone ienācējiem.

Un Pelnrušķītei nācās to pieņemt: tik liels bija pamātes ietekmes spēks.

Stāsta morāle? Tā paliek jūsu ziņā.

Nepateikt

16. apr. 2025, Nav komentāru
Sapulces, darba tikšanās, sarunas ir priekš runāšanas. Bet pēdējā laikā sāku tās uzlūkot citādi.



Šādi: vērtīgākā spēja sapulcēs un sarunās ir spēja būt mierā ar zaudēto iespēju kaut ko pateikt. Sajust īsto brīdi vārdiem un īsto brīdi klusumam.

Mirklis, laiks var dot vārdiem spēku un var spēku atņemt.

Klausos, gribu ko atbildēt, saprotu, ka īstais laiks jau ir pagājis (vai nav pienācis) un palieku klusējot. Saku mazāk, nepasaku pavisam.

Jauna spēja, ko tikai vēl mācos. Palikt tikai ar spēju klausīties. Ar spēju ieklausīties, dzirdēt, saprast un uzkrāt.

Un atrast īsto laiku, kad sakāmajam būt īstena vērtība, spēks un ietekme.

Emocionāli nestabils

14. apr. 2025, Nav komentāru
Tikai novērojums: “emocionāli nestabilie cilvēki” ilgtermiņā mēdz būs visstabilākie. Ja vien viņi ir labi iemācījušies ar to sadzīvot. (Labi šoreiz varētu nozīmēt “metodoloģiski pamatoti”. “Metodoloģiski pamatoti” šajā gadījumā sākas ar psihoterapiju, bet neaprobežojas ar to).


Viltība ir vienkārša: vai šāds cilvēks ir iemācījies saskatīt un atzīt savu jūtīgumu un ievainojamību, vai ir iemācījies par sevi parūpēties.

Ja tas viss ir noticis, cilvēks jau laikus, pie pirmajām briesmu pazīmēs māk “apkopt” savu dvēseli, māk parūpēties par to iekšējā bērna daļu, kura ir maza, vientuļa, skumja un nobijusies. Un atgriezties pie miera.

Man pašai kā miera lietas ir tās, kas smaržo un ir siltas. Silts kakao, lauka puķes, maigs roku krēms (maigām kustībām ieguldīts ādā), zāļu tēja, dārzeņu sautējums, mežs sēņu laikā un pavasara mežs arī. Vīraks. Ugunskurs. Apskāviens.

Kas ir taisnīga alga?

5. apr. 2025, Nav komentāru
Parasti es esmu ar visām četrām “par” darbinieka atbalstīšanu. Jā: visos zināmos un nezināmos veidos! Arī (īpaši!) par algas paaugstināšanu (protams!)



Bet dažkārt jebkuram algotam darbiniekam ir vērts pašam sev godīgi atbildēt: ja šis būtu mans uzņēmums, kāda būtu godīga samaksa par to, ko es daru?

Dažkārt ir vērts sev uzprasīt: Kādu algu es gribētu maksāt cilvēkam, kurš darītu šo darbu uzņēmumā, kas piederētu man pašam (lai es nejustos pārmaksājis)?

Kā būtu, ja to, ko es daru, nodotu ārpakalpojumā – vai uzņēmums ciestu zaudējumus vai ietaupītu?

Un vēl: ja manu darbu nodotu ārpakalpojumā, ja manu amatu likvidētu, bet man būtu iespēja nākt un darīt šeit kaut ko līdzīgu tam, ko daru šobrīd: vai šis uzņēmums izvēlētos mani kā šī pakalpojuma sniedzēju? Vai gluži otrādi: kolēģiem būtu prieks tikt vaļā no manis?

Uzmanības pieejamība

26. marts 2025, Nav komentāru

Mūsu uzmanība ir vērtīgākais resurss. (Doma nav mana, bet es tai piekrītu).


Tieši tāpēc (iespējams) terapija ir tieši tik vērtīga: mūsu rīcībā ir otra cilvēka fokusēta uzmanība pietiekami ilgu laiku. Fokusēta tieši uz mums.

Uzmanība ir dziedinoša.

Bet darbā?

Man šķiet, iespēja paļauties uz kolēģa (vadītāja) uzmanības pieejamību dod milzīgu jaudu. Uzmanība ir virzoša, motivējoša, iedvesmojoša, atbalstoša un strukturējoša.

Un vai kāds no taviem kolēģiem var paļauties uz tavas uzmanības pieejamību?

Kas ir norma?

25. marts 2025, Nav komentāru
Reiz sev definēju: norma ir nevis tas, kas ir labi, bet tas, kas ir mazliet šķērsām.



Dzīvot ir kļuvis vieglāk.

Bērni, kas (dažkārt) neklausa. Slikto matu dienas. Kļūdas aprēķinos (ne par daudz!). Sastrēgumi. Kafija, kas dažkārt izlīst tieši uz skaistākās baltās blūzes. Lifts, kas aizbrauc sekundi pirms paspēj nospiest pogu.

Sarakstu var taču turpināt teju bezgalīgi.

Paretam it visam ir jānotiek nenormāli, nepareizi un neērti. Tā ir norma.

Par to var dusmoties, bet to var vienkārši pieņemt. Kā normu. Pat ja ir dusmas.

Welcome to the club!

10. marts 2025, Nav komentāru
Lai kādā dzīves situācijā tu nonāc, kāds tajā jau ir bijis, kaut ko līdzīgu piedzīvojis. Tu vienkārši pievienojies klubiņam.



Tev šis klubiņš var nepatikt, tu vari gribēt tikt no tā laukā. Bet viens tu noteikti neesi.

Kopš pie šīs atziņas nonācu, dzīve ir kļuvusi vieglāka. Kauns par muļķību, izgāšanos, neveiksmi vairs nav tik liels. Šoreiz tātad bija mana kārta izgāzties. Šodien es esmu šajā klubiņā.


Pagodinājums strādāt kopā

20. febr. 2025, Nav komentāru
Man patīk pasūdzēties gan par darbu, gan par kolēģiem. (Pačīkštēt, paņerkstēt, apcerēt visas pasaules netaisnības).



Ne bieži, ne katru dienu.

Bet ir vērtīgs arī cits skatījums (un tad arī čīkstēšana kļūst godīgāka, samērojamāka, vienkārši vēl viena darba dzīves šķautne). Un šis skatījums ir gods (vai pagodinājums): kuros brīžos (un kuriem cilvēkiem) es būtu gatava teikt, “draugi, man ir pagodinājums ar jums kopā strādāt”?

Runājot godīgi, atklāti un bez čikstēšanas: šādu cilvēku un šādu situāciju manā dzīvē ir daudz. (Vai kādreiz es esmu tā, kas būtu pelnījusi šādus vārdus? Hmm. Skatoties uz savu darbu caur pagodinājuma lēcām, noteikti parādās motivācija izdarīt kaut ko papildus, pielikt gan pūles, gan gabaliņu savas sirds).

Man ir pagodinājums strādāt kopā ar tiem foršajiem kolēģiem, kuri man ko māca. Ar tiem, kuru darba tikums iedvesmo arī mani. Ar tiem, kuru izaugsmi man paveicās redzēt (un varbūt arī ietekmēt). Ar tiem kolēģiem, ar kuriem kopā iets cauri problēmām, aizkaitinājumam, nepadarīto un nepadarāmo darbu gūzmai (kas apēd rītus, dienas, vakarus un neļauj kārtīgi gulēt naktīs). Ar tiem, kuri katrā situācija atrod piemērotus vārdus, žestus, smaidus un jokus. Ar tiem, kuri arī caur konfliktiem un domstarpībām spēj saglabāt cieņu, pieklājību un varbūt pat kripatiņu draudzīguma.

Un arī tiem, kuri, izkāpjot no kolēģu rāmīša, kļuva un kļūst par draugiem, man prieks teikt: ir gods strādāt  kopā!

Ko uzkrājam darbā?

20. febr. 2025, Nav komentāru
Kas ir tas, ko es uzkrāju darbā? Un vēl: kā es to uzkrāju? (Un kā ir ar Tevi?)


Protams, ir ļoti labi un veselīgi savā CV uzskaitīt to, kas ir darīts. Der pāris vārdos minēt lielākos panākumus. Un vienlaikus tas nav uzticams krāšanas veids: vietas ir stipri par maz. CV ir tikai īss konspekts. Ļoti īss konspekts.

Un, pretrunīgi: es atklāju, ka ir vērts “uzkrāt” arī neveiksmes. Nu, piemēram. Joprojām atceros to smieklu pilno vakaru, kad stāsti par manām neveiksmēm un stulbām izgāšanās reizēm bija varbūt pat vienīgais labais, kas izvilka no drūmuma kolēģi pēc smagas neveiksmes. (Bet nākamajā dienā – loģiski – nu jau atklājās, ka neveiksme ir labojama).

Uzkrāju arī izmaiņas sevī. Es nebiju vienmēr gudrākā, izdarīgākā, atsaucīgākā kolēģe. (Godīgi sakot, vis-, vis-, vis- neesmu arī šobrīd, kurš gan ir?) Bet es esmu augusi.

Tas, kāda esmu šobrīd, man diezgan labi patīk. Jā, patīk ne vienmēr. Arī šobrīd man ir, kur augt. Daudz, kur augt.

Bet augt palīdz tas, ka skaidri redzu tos soļus, kuri augt vienmēr palīdz. Ir vērts uzkrāt šīs zināšanas: kas palīdz man augt.

Ir noteikti vērts krāt visas zināšanas par metodēm, kas strādā. Ir noteikti par vēl vairāk vērts zināt, kas nestrādā (bet vienmēr pielikt šīm zināšanām mazliet skepses). Ir vērts uzkrāt labus padomus un arī labus kontaktus. Uzkrāt un investēt.

Ja tagad piesēstos un mēģinātu aprakstīt visu savu uzkrājumu, šis uzdevums prasītu vairākas stundas, daudzas papīra lapas.

Man šķiet, tas turklāt būtu vēl viens vērtīgs ieguldījums uzkrāšanā un izaugsmē.

Motivācija

18. febr. 2025, Nav komentāru
Esmu pieradusi par darbinieka motivāciju domāt šajās četrās kategorijās: meistarība, jēga, piederība, autonomija.



Bet mani iedvesmo arī Pola Greiema (Paul Graham) pieeja: viņš kā galvenos darbības motīvus redz zinātkāri, prieku un vēlmi paveikt kaut ko ievērojamu.

Kad domāju par sevi, kāds no šiem motīviem allaž ir klāt tur, kur klāt ir arī liels gandarījums par paveikto.

Pat ja runa ir par tik (man) garlaicīgu nodarbi kā mājas kārtošana – viens no pēdējiem atklātajiem trikiem ir lietot mitrās salvetes putekļu slaucīšanai. Tā ir mana mazā kārtošanas revolūcija, kas nes lielu prieku! Tur klāt ir arī ziņkārība: cik ātri es tikšu galā ar visiem šiem plauktiem. Un ja beidzot visi putekļi uzvarēti, tas tiešām ir kaut kas ievērojams.

Problēmas noslēgums

17. febr. 2025, Nav komentāru
Par sevi esmu sapratusi: mani “dedzina” ārā ne tikai pārmērīgais darbu daudzums.

Mani (pat vairāk) izdedzina tukša pļāpāšana un neizlēmība.

Neesmu pret smalkām sarunām. Bet papļāpāšana nav risinājums tad, ja spriežam par problēmām. Mana pārliecība ir: katrai problēmai ir jābeidzas ar lēmumu. Un lēmumam klāt nāk rīcības plāns.

Un, jā, lēmums visu atstāt pa vecam arī ir lēmums. Ja vien tas ir pieņemts apzināti.

Asiņaina saruna

15. febr. 2025, Nav komentāru
Esmu no tās sieviešu paaudzes, kam mācīts kauns runāt par mēnešreizēm.

Kā jūsu darba vietās rīkojas sievietes mēnešreižu laikā?

Kautrīgi iečaukstina paketi kabatā pirms gājiena uz tualeti? Iet uz tualeti ar somiņu rokās? Atnāk no tualetes un pēkšņi dodas turp atpakaļ (vispirms kaut ko iečaukstinot kabatā?

Pēc ilgas sēdēšanas uzmet ašu skatienu krēslam? Pēkšņi aptin džemperi apkārt viduklim? Vai vispār varbūt dienas vidū nomaina drēbes? Varbūt reizi mēnesī paziņo, ka pāris dienas strādās attālināti?

Jā, man mācīts par mēnešreizēm runāt (nē, drīzāk pat domāt) kā par kaut ko dziļi kaunpilnu. Pat īsti nesaukt tās vārdā, iztikt ar eifēmismiem. Lai gan tas nav nekas vairāk par dzemdes iekšējā slāņa nomaiņu.

Gluži vai žēl, ka, piemēram, deguna gļotāda nav izdomājusi, ka tai jāatjaunojas ik mēnesi, teju vardarbīgi noplēšot iepriekšējo slāni. Ikviens – vīrietis vai sieviete – trīs dienas mēnesī staigātu asiņojošu degunu, visiem būtu skaidrs: tāda ir lietu kārtība. Varbūt būtu mazāk mītu, smīnu, joku un neveiklības.

Bet deguni visiem veseli. Tikmēr sievietes klusi čaukstina paketes.

P.S. Ļoti novērtēju tās publiskās vietas, kur brīvi pieejamo pakešu trauciņš ir vienkārši nolikts tualetē uz plauktiņa. Vēl labāk ir tad, ja izlietne ir blakus podam, lai procesā, ja vajag, var arī nomazgāt rokas.

Zaudēt statusu

15. febr. 2025, Nav komentāru
Bailes no pārmaiņām var būt arī bailes zaudēt statusu (cieņu citu cilvēku acīs).



Statuss ir īpatnējs veidojums: tas balstīts citu cilvēku uztverē par mums. Statuss nav vara – vara ir balstīta kontrolē. Statuss gluži nav arī saistīts ar naudas daudzumu. Nē, tas saistīts ar citu cilvēku uztveri. Cieņa, respekts citu cilvēku acīs. Uztvere, kas tik ļoti ietekmē to, kā jūtamies par savu dzīvi. Būtiskā lieta ir tā, ka statuss ir ļoti nozīmīgs mūsu labbūtībai, subjektīvai labklājībai.

Ja pārmaiņas draud mūsu statusu mainīt, ir tikai loģiski, ka turēsimies pie vecā, ierastā cieši jo cieši.

Izmantots raksts “Why We Care So Much About What Others Think of Us” iekš https://www.psychologytoday.com/intl/blog/tech-support/201505/why-we-care-so-much-about-what-others-think-of-us

Ielādēt vēl

Jaunākie ieraksti

  • Par kļūdām un drošību
    18. jūn. 2025
  • Kā augt un izaugt
    13. jūn. 2025
  • Kā uzrakstīt labus noteikumus, 3. daļa (pēdējā)
    10. jūn. 2025
  • Kā uzrakstīt labus noteikumus, 2. daļa
    6. jūn. 2025
  • Kā uzrakstīt labus noteikumus, 1. daļa
    5. jūn. 2025
  • Apdzisušais
    22. maijs 2025
  • Kas ir mans spēks?
    3. maijs 2025

Extra saturs

Padomāšu, ko šeit ielikt

  • Organizācijām
  • Privātuma politika
Veidots ar Mozello - labo mājas lapu ģeneratoru.