Ko darīt ar pārkāpumu?
28. decembris, 2024 pl. 13:22,
Nav komentāru
Likums ir skadrs: darbinieks, kas ir izdarījis pārkāpumu, raksta paskaidrojumu un (iespējams) saņem sodu.
Bet tas nav vienīgais risinājums, nav vienīgais solis.
Darba devējam ir vērts izvērtēt darba vidi, komunikāciju, kultūru, saprast, kas darba vidē darbiniekam “palīdzēja” kļūdīties.
Arī paskaidrojuma pieprasīšanu var kombinēt ar citām metodēm. Tā var būt saruna (protokolēta), aptauja (anketa), novērošana. Tā iegūstam datus ne tikai par vienu notikumu, bet arī sistēmiskām problēmām darba vidē vai – citā variantā – darbinieka dzīvē.
Svarīgi ir gan atbildēt uz jautājumu «Ko darīt tagad?», gan saprast, ko darīt vai nedarīt nākotnē.
Ko var darīt bez piezīmes, rājiena, atlaišanas? Var vienoties par uzlabojumiem (jā, arī rakstiski!). Šīs vienošanās tekstā var ielikt arī darba devēja saistības (palīdzība darbiniekam). Var mainīt darba apstākļus, novēršot traucēkļus, aizvācot lieko, pievienojot nepieciešamo.
Var piedāvāt mainīt amata būtību. Var meklēt risinājumu kopā ar darbinieku vai piedāvāt viņam izvēlei vairākus variantus.
Svarīgākais, lai darbinieka saņemšanās nepaliek par vienīgo pārmaiņu virzītāju (sliktas izredzes reālām pārmaiņām).
Vai šajā procesā var palīdzēt psihologs? Jā! Mēs esam trenēti nenoticēt pirmajam risinājumam, izaicināt virspusējas atbildes un «aizrakties» līdz patiesajai problēmas saknei. Psihologa klātbūtne un atbalsts šajā procesā paaugstina iespēju, ka tiks atrasts tas risinājums, kas vislabāk palīdz tikt galā ar problēmas sakni.